zondag 21 oktober 2012

Leerlingen Zernike Mozaïeken

De leerlingen zijn in het Atelier van Jacqueline Smid. aan de slag gegaan met het mozaïek wat gemaakt wordt door de mensen uit de wijk. De leerlingen gaan voor Jacqueline meer mensen in haar atelier proberen te krijgen die ook mee werken aan het mozaïek. Dus gingen ze in het atelier zelf ook aan de slag en staken ze de handen uit de mouwen. Tevens hebben ze direct filmpjes en foto's gemaakt. De ideeën die ze willen gaan uitvoeren zijn vol op in ontwikkeling en de leerlingen worden steeds enthousiaster voor het project.

donderdag 11 oktober 2012

'You've got Kamail!' Prachtige video UNIC actie voor Kenia

Een van de actiegroepen van de UNIC-leerlingen heeft bloemen uitgedeeld in de stad, met de vraag voor een kleine bijdrage voor 1procentclub-project '1 camel 1 family'. Hier een korte, zeer mooi in elkaar gezette video van deze actie. Graag verspreiden!

donderdag 4 oktober 2012

Eerste Projectdag Zernike College

Afgelopen woensdag was het de eerste projectdag op het Zernike college. Twee VMBO klassen van de afdeling Grafimedia, met de docenten Robin Kamping en Nienke Leurvink, zullen zich inzetten voor het project van de kunstenares Jacqueline Smid.


Jacqueline is bezig met het maken van een kunstwerk van mozaïek bij de Spoortunnel in het Noorderplantsoen in Groningen. Het ontwerp voor deze mozaïek is gemaakt door meerdere kunstenaars uit de wijk en het idee is dat alle mensen uit de wijk meehelpen om het kunstwerk te maken. Dit kost meer tijd dan verwacht en nu gaan de leerlingen van het Zernike college ervoor zorgen dat meer mensen haar kunnen helpen. Ook zullen de leerlingen zelf hun handen uit de mouwen steken en meehelpen met het maken van het mozaïek kunstwerk. Dit mogen zij doen in het kader van hun maatschappelijke stage.


Jacqueline begon met een introductie over haar project. Daarna gaf Pauline Maas een presentatie over de kracht van sociale media. Dit deed zij door filmpjes te laten zien van mensen die positieve dingen bereikt hebben dankzij het inzetten van sociale media.


Vervolgens werden de leerlingen in groepjes van 5 ingedeeld en gingen ze brainstormen over mogelijke acties die zij zouden kunnen inzetten om meer helpende handen aan dit mooie mozaïek te krijgen. Ze gebruikten Wallwisher om al hun ideeën op te schrijven en de twee inspiratie posters om een idee te krijgen van de verschillende mogelijkheden die ze zouden kunnen inzetten.  



Tijdens de brainstormsessie liepen de docenten rond om de leerlingen te ondersteunen. Eerst kwam het wat moeizaam op gang, maar na ongeveer een half uur borrelden de wildste ideeën op: met t-shirts bij De Wereld Draait Door zitten, Bert Visser vragen, een animatie maken, lipdub etc. 'De sky is de limit', zeiden we steeds. Probeer maar lekker breed te brainstormen.



Aan het einde van de les moesten de groepjes hun ideeën presenteren. Ieder groepje had een haalbaar plan uitgekozen. Een groepje zal zich richten op de media contacten, een groepje zal proberen een bekende Groninger in het atelier van Jacqueline te laten werken en dan de pers uitnodigen, een groepje wil een LipDub maken, een ander groepje wil een filmpje maken van het mooie project om te zorgen dat meer mensen Jacqueline komen helpen en het laatste groepje wil graag op tv komen met deze actie. Alle ideeën werden weer in een WallWisher gezet.
De komende twee weken gaan de leerlingen in het atelier aan de slag om foto’s te maken en hun ideeën verder uit te werken. We houden de media in de gaten.

maandag 1 oktober 2012

Voorbereiden Zernike College

De afgelopen week zijn we bezig geweest met de voorbereidingen voor het project op het Zernike College. We hebben inspiratie sheets gemaakt, naar het idee van Freek Zwanenberg.