dinsdag 20 november 2012

Wellant for Ghana! Flashmob in Amersfoort


Een van de actiegroepjes van Wellant Sociaal met Media bereidde in minimale tijd een flashmob voor, en voerde die uit in een winkelcentrum in Amersfoort. Wat een lef! Inclusief mooie t-shirts en bordjes om aandacht te vragen voor 1procentclub-project 'Give poor children a chance to education'. Des te vaker deze video verspreid wordt, des te meer kans er is dat mensen ook echt wat doneren voor betere meubels en lesboeken in arme gebieden in Ghana, dus alle hulp is welkom!

donderdag 15 november 2012

Lipdup Zernike College

De leerlingen van het Zernike college maakten een lipdub voor het mozaïekproject in de Noorderplantsoenbuurt te Groningen. Dit deden ze in het kader van het project: 'Sociaal met media'.  Het doel was om meer mensen deel te laten nemen aan het Community Art project. Binnen dit project maken mensen een groot mozaïek voor een spoorviaduct in Groningen.

woensdag 14 november 2012

Twitterles Zernike College

Op 14 november kregen de leerlingen van het Zernike College in Haren twitterles. Dit gebeurde in het kader van het project 'sociaal met media'. De leerlingen hadden de afgelopen weken al veel leuke acties ondernomen voor het mozaïek project  aan het Noorderplantsoen. Ze hebben zelf geholpen aan het mozaïek, hebben een promotiefilm gemaakt en vorige week hebben e met de twee klassen hebben een lipdub gemaakt. Vandaag was de dag dat ze al hun acties op twitter mochten zetten. De leerlingen werden in vier groepen ingedeeld (tv, landelijke krant, lokale krant, bekendheden). De hashtag die we afspraken was #project050. Energiek gingen de leerlingen aan de slag:  ze maakten erg grappige tweets. Je kon merken dat ze ooit een twitter wedstrijd hadden gewonnen en toen trendic topic waren geworden. De meest bijzonder tweets kwamen te voorschijn.
Als klap op de vuurpijl werd er in de pauze een prachtige taart gebracht ter feestelijke afsluiting van het project. De kunstenarers Jacqueline Smid zag het Sociaal Met Media project als een cadeautje. Zomaar zoveel pubers die haar kwamen helpen en die probeerden nog meer publiciteit voor haar project te genereren.

Promotie film Zernike College

Vandaag is op het Zernike college een promotiefilm gemaakt voor het Community Art Project. Binnen dit project maken mensen een grote mozaïek voor een spoorviaduct in Groningen. De leerlingen zijn zelf gaan mozaiken en hebben toen opnames gemaakt. Deze hebben ze omgezet in een promotiefilm voor de kunstenares.

dinsdag 13 november 2012

Wellantcollege Sociaal met Media - dag 1

Wellantcollege Amersfoort. Vijfenveertig brugklassers. Opdracht: leuke sociale media-acties bedenken en uitvoeren om dit 1procentclub-project in Ghana te steunen:  'Give poor children a chance to education'. Ofwel: aandacht en geld genereren zodat kinderen in Ghana op school gebruik kunnen maken van solide meubilair en lesboeken!
We begonnen met een interactieve presentatie over hoe je de sociale media in kunt zetten om jezelf te laten zien, te ondernemen en natuurlijk anderen te helpen. Hierna volgde een brainstorm in 4 groepen, waaruit al flink wat ideeën kwamen waar we de rest van de ochtend aan gewerkt hebben. Het is wat krap qua tijd, maar als alles naar wens verloopt, kunnen we a.s. donderdag de volgende acties verwachten:
1. Een grote Flashmob in Amersfoort Vathorst (incl. opnames voor een leuk filmpje)
2. Een leuke culinaire video waarin de leerlingen met de kook-leraar een recept uitleggen en ondertussen aandacht vragen voor Ghana,
3. Een DJ-mix van bekende liedjes met daarin verweven zelfgemaakte jingles over de actie. Ook voor op Youtube.
Eveneens zijn er al een aantal bruikbare posters gemaakt. Kortom: genoeg materiaal om vervolgens via mail, Twitter en Facebook te verspreiden! 

Graaf Engelbrecht: 'Brugklassers tonen ondernemers hoe het moet'



Na een geslaagde projectweek op het Kennemer Lyceum, hebben we op 7 november het sociaal met media project met ondernemers herhaald met 133 brugklassers van de Graaf Engelbrecht in Breda. Voor dit project hadden we ruimer de tijd: de hele dag, van 09.30u tot 15.30u. De aftrap werd gegeven voor de acties die de Graaf Engelbrecht dit schooljaar zal doen voor het goede doel: ‘Join4energy’ ( http://www.join4energy.nl ).  Sociaal met media, gekoppeld aan ondernemersvaardigheden, past perfect bij deze school die volgend schooljaar met een mediastroom, gericht op ondernemerschap, zal starten. Het is duidelijk dat @DeGraafBreda al volop gericht is op (sociale)media: enthousiaste, gedreven docenten begeleidden op een bruisende manier hun projectgroep en de leerlingen konden al prima samenwerken.

De deelnemende bedrijven waren:
  • ·      Van Tilburg-Bastianen B.V. (autodealer)
  • ·      Window Wash (glazenwasser)
  • ·      Buurthuis
  • ·      Roovers Bloemen en Planten
  • ·      Slagerij Bart Vermeer
  • ·      Pid kleding.

De opzet was hetzelfde als op het Kennemer Lyceum met het verschil dat we meer tijd hadden om aandacht te besteden aan het maken van een goede boodschap, twitter, facebook, uitleggen hoe je een goede brainstormsessie doet, het uitwerken van je idee met een digitale presentatietool als Prezi, Lino, Pinterest, Glogster. De leerlingen hadden aan het einde van de dag concreet uitgewerkte ideeën die volgende keer uitgevoerd zullen worden. Tijdens de tweede projectdag (28-11-2012) zal ook extra aandacht besteed worden aan het ‘viral’  maken van de gecreëerde content en het komen tot een mooi adviesrapport voor de ondernemers. 

BN DeStem maakte een mooie reportage over dit project. 

Kennemer Lyceum: Sociaal met Media en Ondernemers


Tijdens de Kennemer Kennisweek (28-10 tot 2-11) op het Kennemerlyceum in Overveen hebben we twee Sociaal met Media projecten begeleid. Dit deden we op een nieuwe manier: leerlingen helpen ondernemers aan meer klanten via sociale media. De ondernemers bepalen wat zij het advies of de acties waard vinden en dit geld gaat naar een goed doel, in dit geval: http://www.1procentclub.nl/projects/cashthetrash  .

Het was een intensieve en spannende week maar wat een succes! Twee groepen van 90 brugklassers gingen gedurende twee middagen enthousiast aan de slag.  Speciaal voor dit project hebben we lesmateriaal ontwikkeld zodat de leerlingen snel zelf aan het werk konden. Vanuit de school was ook voldoende begeleiding geregeld zodat iedere groep rondom een onderneming een begeleidende docent had. Voor deze projecten is het wel fijn als een zelfde docent een groep leerlingen begeleidt, een docent die de leerlingen goed kent en zin heeft in het project. Want ook voor docenten is het hard werken!

De eerste projectdag kregen de leerlingen een inspirerend verhaal te horen over de kracht van sociale media. Vervolgens hielden zij een intakegesprek met de ondernemer waarvoor zij actie zouden voeren. De deelnemende ondernemers waren: Gebroeders Fictoor (onderhoud- en timmerwerken), Bij Babette (tearoom), Dieseko (hydraulische trilboren), Zelfzorgservice (advisering, coaching na de bevalling), Zevencs (belastingadvies), KomOp (fitness- en hardlooptraining), Nicky Janse (gewichtsconulente), KlotzSchoutenPrevoo (coaching, training en advies). Met belangstelling werden er vragen gesteld om te achterhalen wat voor soort onderneming het is, welke doelgroep ze willen bereiken, het imago dat ze willen uitsralen, hoe actief ze sociale media al inzetten en wat ze ermee zouden willen bereiken, etc…  Dit intakegesprek gaf de leerlingen genoeg informatie om te brainstormen over mogelijke acties. De beste ideeën per groepje werden centraal gepitcht en tijdens de tweede actiedag werden de ideeën verder uitgewerkt. Aan het einde van dagdeel 2 had iedere groep voldoende materiaal verzameld om te presenteren aan de onderneming. Enkele ondernemers hebben inmiddels het bedrag kenbaar gemaakt dat ze voor de acties en het advies willen geven. Samen is dit al 300 euro !

Van de ondernemers kregen we terug dat ze een aantal zaken uit het adviesrapport meteen opgepakt hebben. Zo heeft zevencs een linkedin groep geopend, Dieseko gaat ook daadwerkelijk een lipdub maken in de fabriek die de leerlingen organiseren, Zelfzorgservice gaat nu ook advies geven aan zwangere vrouwen, Klotzschoutenprevoo gaat meer kleur aanbrengen op de website,  Bij Babette gaat een ‘gouden wikkel’  actie uitvoeren met hulp van de leerlingen.
De leerlingen evalueerden het project als erg leerzaam, leuk, ‘ je leert te organiseren’, ‘Ik weet nu meer over hoe je een goede actie moet bedenken’,…
Het Haarlems Dagblad, en Trouw maakten een reportage over
dit project. 



vrijdag 9 november 2012

Twitter les op het Bahurim

Op 9 november was Mijn Kind Online weer aanwezig op het Bahûrim College in Brielle. De drie vmbo3 klassen zouden vandaag de opening van de tentoonstelling rondom het vluchtelingen project op twitter vermelden. We hadden ervoor gekozen om drie keer dezelfde les te geven in de drie klassen. De eerste les kregen de leerlingen een introductie over de kracht van Sociale Media en hoe je dit zelf ook zou kunnen inzetten, door o.a. te letten op de 4G's (groep, gratis, grappig en groots). De leerlingen werden hierna in vier groepen verdeeld. Een groep ging op zoek naar de twitternamen van de landelijke pers, plaatselijke pers, tv/radio programma's en  overige spiders op het twitter netwerk. In de eerste les zijn we niet aan twitteren toegekomen. In de tweede en derde les ging dit een stuk beter. We spraken een gezamenlijke hashtag af (#asylplein) en lieten de tweets op het digbord verschijnen. Hierdoor konden wij direct aanwijzen wat een leuke/goede tweet was. In je tweet moet een twitternaam staan, een omschrijving, een of twee hashtags en natuurlijk de link naar het bericht op de site van de school naar meer informatie over de tentoonstelling. In de derde les konden de leerlingen verder gaan met de tweets van de andere leerlingen en zo kwamen er al snel goede tweets tevoorschijn die doorgestuurd werden naar de verschillende doelgroepen. Een zeer leerzame ochtend voor de leerlingen, docenten en natuurlijk ook voor ons. En het leukste was natuurlijk dat je in de les je telefoon mocht gebruiken.




woensdag 7 november 2012

Lipdub maken Zernike College

Op 7 november was de opname dag van de Lipdub. De leerlingen van het Zernike College in Haren wilden ter promotie van hun Sociaal met Media project om de kunstenares Jacqueline Smid te helpen met haar Community Art project om een mozaïek te maken aan de Spoortunnel in Groningen een lipdub maken. Ze waren de afgelopen weken druk bezig geweest met de voorbereidingen en vandaag was de dag. Jammer genoeg moesten de leerlingen hun plannen aanpassen omdat het regende. Toen moest de lipdub in school opgenomen worden. Het script werd weer aangepast en er werd weer geoefend. De sfeer was uitgelaten en de leerlingen hadden het goed naar hun zin. Iedereen deed mee. Uiteindelijk is de Lipdub drie keer opgenomen. Na afloop zijn de resultaten kritisch bekeken en de laatste lipdub is het uiteindelijk geworden. Het enthousiasme werkte aanstekelijk en de vraag vanuit de leerlingen kwam al snel, volgend jaar weer?

zaterdag 3 november 2012

Resultaten Kennemer Lyceum

Alle resultaten van het Sociaal Met Media project op het Kennemer Lyceum hebben we verzameld in deze Lino. We hebben dit als verzamel plaatst gebruik voor foto's, kranten berichten en resultaten van de producten. Klik op deze link om de lino te bekijken.