zaterdag 8 december 2012

Tentoonstelling Asiel naar Asylplein

Op 23 november was de opening van de tentoonstelling: 'Van asiel naar Asylplein'. Vooraf aan deze tentoonstelling hebben we voor het project Sociaal met media met leerlingen van het Bahûrim College uit Brielle interviews voorbereid tussen de leerlingen en vluchtelingen. Ook hebben we met de leerlingen via twitter reclame gemaakt voor deze tentoonstelling. Eind november was het zover: de opening van de tentoonstelling in de mooie bibliotheek van Brielle. De burgemeester opende de tentoonstelling. Het werd een leuk en gezellig feestje. De opening van de tentoonstelling was voorpagina nieuws in het Brielse Nieuwsland.

vrijdag 7 december 2012

Opname Lipdub Kennemer bij Dieseko


Vandaag mochten de brugklassers van het Kennemer Lyceum die het bedrijf: Dieseko van social media advies hebben voorzien, naar de fabriek om een lipdub op te nemen. Dieseko had een bus geregeld, een lunch en een professionele cameraman. In de bus werden de teksten vast geoefend. De lipdub werd in 4 scènes opgezet en voorbereid. Na vier opnames was de  lipdub van 3'30" gelukt. De leerlingen kregen werknemers zover om mee te doen. We kregen terug dat het een erg geslaagde dag was: voor de leerlingen, het bedrijf en de begeleidende docent en rector. Zodra de lipdub opgeslagen is, zullen we deze laten zien. Hier vast wat impressies:

maandag 3 december 2012

Kookvideo en Muzikale Mix - Wellant voor Ghana!

Hier zie je de 2 andere resultaten van Wellant Amersfoort voor 1procentclub-project 'Give poor children a chance to education'. Des te vaker deze video's verspreid worden, des te meer kans er is dat mensen ook echt wat doneren voor betere meubels en lesboeken in arme gebieden in Ghana, dus alle hulp is welkom!
Hierboven zie je de kook-video 'Hoe maak je een speculaaspop', met daarin aandacht voor het goede doel. Hieronder zie je de muzikale mix die gemixt is door DJ Jesse & Friends, met bijpassende beelden van het goede doel: 


zondag 2 december 2012

Tweede Projectdag Graaf Engelbrecht

Woensdag 28 november hadden we de tweede bijeenkomst van het project met ondernemers in Breda op het Graaf Engelbrecht college . De zes brugklassen hadden begin november al een eerste bijeenkomst waarbij ze de ondernemers interviewden en ideeën voor mogelijke acties uitwerkten. In de tussenliggende weken zijn ze nu en dan een "gestolen" uurtje bezig geweest met het verder uitwerken van de acties zoals het voorbereiden van een flashmob of promotiefilmpje. Tijdens de tweede bijeenkomst moesten de ideeën echt uitgevoerd worden en ook moest er een adviesrapport naar de ondernemers gemaild worden. Aan het begin van de projectdag was er een groep leerlingen die een zelf verzonnen toneelstukje "Whats Upp" opvoerden waarin ze op humoristische wijze de invloed van smart phones lieten zien.
Na een centrale introductie waarin Pauline Maas de 4G's van sociale media (grappig, gratis, groep, groot) weer benadrukte en een paar inspirerende filmpjes liet zien, gingen de klassen weer aan de slag. Er werden per ondernemersgroep twee projectleiders en pitchers aangewezen. De projectleiders namen hun taken zeer serieus en hielden het tijdspad goed in de gaten. De leerlingen gingen allemaal hard aan de slag met het maken van promotiefilmpjes, flashmobs, websites en het schrijven van adviezen m.b.t. het gebruik van facebook en twitter. Na de lunchpauze was er nog maar een uur de tijd om de filmpjes te monteren en de adviezen te verzamelen die door de projectleiders gemaild werden naar de ondernemers.
Vanaf half drie verzamelden de brugklassers zich weer in de aula en was het een drukte van belang. Alle leerlingen die gingen pitchen zorgden dat hun presentatie klaar stond en toen kreeg iedere klas de tijd om te laten zien wat ze hadden gedaan. De filmpjes, presentaties en posters zagen er prachtig uit: zoveel verschillende creatieve ideeën!
Op dit blog hebben we alle resultaten per klas een plekje gegeven:
Klas B1A - Cultureel Centrum Poelewei
Klas B1B - Autobedrijf Van Tilburg-Bastianen
Klas B1C - PIDshop Kleding
Klas B1D - Schoonmaakbedrijf LCS Loomans
Klas B1E - Bloemen van Roovers
Klas B1F - Slagerij: Een zaak vol smaak

Klas B1B - Van Tilburg

Brugklas B1B van het Graaf Engelbrecht college uit Breda heeft autobedrijf van Tilburg - Bastianen uit Breda geholpen om de nieuwe Golf 7 te promoten. Dat deden ze door middel van het organiseren van een flashmob bij winkelcentrum het Heksenwiel. De leerlingen hebben hier alles zelf voor geregeld: de choreografie bedacht, de kleding uitgezocht, een cameraman geregeld, het bedrijf benaderd met de vraag of ze een golf 7 mochten lenen voor de flashmob, de afdelingsleider gevraagd om die golf op te halen, winkeliers om toestemming gevraagd om de flashmob op het autovrije plein te mogen houden, bij Albert Heijn via de microfoon mensen opgeroepen om naar het plein te komen, de sleutel van de slagbomen opgehaald en weer teruggebracht. Zelfs aan het opruimen van de confetti hebben ze gedacht. Van de flashmob is een prachtig filmpje gemaakt:

Klas B1E - Roovers Bloemen

Brugklas B1E van het Graaf Engelbrecht college in Breda heeft bloemenbedrijf Roovers uit Zundert geadviseerd hoe je door middel van sociale media meer klanten kunt krijgen. Dit bedrijf had nog geen website, facebook en twitter. De leerlingen zijn voortvarend aan de slag gegaan en hebben een opzet gemaakt voor een website. Deze website is te vinden op http://bloemenvanroovers.weebly.com/index.html. Omdat er al veel website namen bezet waren, kwamen ze op het leuke idee om de website 'bloemen van roovers' te noemen. Tevens hebben de leerlingen een speciaal bedankkaartje verzonnen om aan een boeket te hangen. Dit hebben ze in een glogster poster gemaakt.

Klas B1F - Slagerij Vermeer

De brugklassers uit B1F van het Graaf Engelbrecht college uit Breda hebben slagerij Vermeer uit Breda geadviseerd bij het gebruiken van sociale media voor het verkrijgen van meer klanten. Ze hebben een actie verzonnen om erwtensoep te verkopen voor het goede doel en hier hebben ze een poster voor gemaakt in glogster. Tevens hebben ze een promotiefilmpje opgenomen bij de slagerij dat op de website geplaatst kan worden en op de door de leerlingen aangepaste facebook pagina.


Klas B1A - Poelewei

De brugklassers uit B1A van het Graaf Engelbrecht college uit Breda hebben een adviesrapport gemaakt voor Sociaal Cultureel Centrum de Poelewei in Breda. De tips t.a.v. de website waren:

  • verwerk meer kleuren in de website (regenboogjes)
  • Gebruik een andere achtergrond (watermerk)
  • Plaats meer foto’s van activiteiten
  • Maak de teksten begrijpelijker. 
Er werden een aantal posters voor het jeugdcentrum gemaakt met Glogster en tevens hebben de leerlingen een promotiefilmpje gemaakt dat ze op de website kunnen plaatsen.



Klas B1D - LCS Loomans

De brugklassers uit B1D van het Graaf Engelbrecht college uit Breda hebben schoonmaakbedrijf LCS uit Breda geadviseerd hoe zij sociale media kunnen inzetten om hun bedrijf te profileren. Dit bedrijf heeft een website onder de naam http://www.windowwash.nl/ . Ze maken nog geen gebruik van facebook en twitter. De leerlingen zijn voortvarend aan de slag gegaan en hebben slogans verzonnen voor het bedrijf. Deze hebben ze in een glogster gezet. Ook hebben ze een nieuw logo ontworpen dat op een spons gedrukt kan worden. Een groepje leerlingen maakte een promotiefilmpje op de muziek van Gangam style. De adviezen voor LCS Loomans hebben de leerlingen in een prezi gezet.  Een belangrijke tip die gegeven werd, was: ' Verander de foto op de homepage want het lijkt nu of het bedrijf graffity spuit i.p.v. deze te verwijderen.'

Klas B1C - PIDshop kleding

Brugklas B1C van het Graaf Engelbrecht college uit Breda heeft zich over de webshop PID shop uit Amsterdam gebogen om te adviezen voor hen te maken mbt Sociale Media. Ze hebben dit in een mooie prezi gezet. Ze zijn begonnen met het maken van de facebook pagina en ze hebben een twitter aangemaakt en de eerste tweets hierop gezet. Tevens hebben ze een leuk promotie filmpje gemaakt.